Pol Descamps, Senior Adviseur Strategie bij Howest en voormalig directeur bij Barco

Pol Descamps, Senior Adviseur Strategie bij Howest en voormalig directeur bij Barco

Goedkope arbeidsmigranten helpen een bedrijf niet

In de jaren zestig kent Barco een groot succes met de kleurentelevisie. Het bedrijf groeit in een mum van tijd van 400 naar 700 werknemers. Dat is niet evident, want er zit een gigantische druk op de West-Vlaamse arbeidsmarkt.

In Limburg en Noord-Frankrijk worden de tekorten opgelost met buitenlandse arbeidskrachten uit Italië, Marokko en Algerije. Onder bedrijfsleiders worden plannen gesmeed om ook de migratie naar West-Vlaanderen op gang te trekken. Maar Barco ziet er geen toekomst in.

Het technologiebedrijf kiest voor een andere oplossing. Barco wordt een pionier op het vlak van vrouwenemancipatie op de werkvloer. Ze investeren in de opleiding van Vlaamse meisjes en bieden de vrouwen ook part-time jobs aan, zodat ze werk kunnen combineren met de zorg voor jonge kinderen. In 1970 telt het bedrijf 700 werknemers, in 1976 zijn ze met 1400. En dat zonder ook maar 1 arbeidsmigrant nodig te hebben.

Pol wil als directeur van Barco niet meewerken aan de campagnes om Marokkaanse arbeidsmigranten naar West-Vlaanderen te lokken. Hij gelooft niet dat de regio geholpen is met ongeschoolde arbeiders die de taal niet spreken. Bovendien staat hij argwanend tegenover de Arabische mentaliteit en hun manier van zakendoen.

Hij vindt het een kortzichtige strategie. De bedrijven zijn alleen maar uit op goedkope arbeidskrachten die niet zoveel eisen stellen als de Vlamingen. Het is een aanpak waarmee ze de kosten drukken, maar waarmee ze niet investeren in de toekomst van hun bedrijf. Daarnaast is het ook respectloos. De nieuwkomers worden niet op een hoger niveau getild, ze worden alleen maar uitgebuit.

Bij Barco willen ze alle personeelsleden bij de missie van het bedrijf betrekken, van de hoogste manager tot de jongste arbeider. Iedereen wordt aangemoedigd om ondernemend te zijn. Barco wil de technische kennis in de regio versterken, geen ongeschoolde arbeiders binnenhalen.

De strategie legde Barco geen windeieren. Het bedrijf bleef in de jaren 60 en 70 innoveren, kende een hoge productiviteit en een zeer lage graad van absenteïsme. Volgens Pol heeft de aanpak ervoor gezorgd dat Barco is blijven bestaan en veel andere bedrijven niet.

INTERVIEW