Rudy Balcaen, Chief Operational Officer bij Eutraco

Rudy Balcaen, Chief Operational Officer bij Eutraco

Ze dichten de gaten op onze arbeidsmarkt

Bij de transportgroep Eutraco werken 75 chauffeurs. De meeste zijn nog steeds West-Vlamingen, maar het personeelsbestand wordt elk jaar diverser. De vergrijzing slaat ook toe: 80 procent van de Belgische chauffeurs zijn ouder dan 45. Ze worden vooral vervangen door buitenlandse chauffeurs.

Vrachtwagenchauffeur is een knelpuntberoep. Het is moeilijk om Vlamingen enthousiast te krijgen voor het vak. De VDAB neemt veel initiatieven, maar het is niet gemakkelijk. De jeugd voelt zich niet geroepen. Het zijn lange werkdagen, op drukke banen die geplaagd worden door files. Er is ook veel administatie en regelgeving rond rusttijden bijgekomen.

De buitenlandse chauffeurs leren het bedrijf meestal kennen via één van de buitenlandse onderaannemers. Ze zijn al vrachtwagenchauffeur in eigen land, maar kunnen bij ons aan betere voorwaarden komen werken. Het is niet alleen het loon dat hen aantrekt, maar ook de levenskwaliteit en het onderwijs in België.

Alle documenten bij Eutraco worden in 4 talen opgesteld: Frans, Nederlands, Duits en Engels. Er is dus geen taalprobleem. Soms worden buitenlanders nog gezien als mensen die ons werk komen afpakken. Bij Eutraco weten ze dat die perceptie niet klopt: ze komen het werk doen waarin wij niet meer geïnteresseerd zijn.

Rudy staat versteld van de motivatie en de snelheid waarmee Nederlands wordt geleerd. Het dialect in West-Vlaanderen is wel nog een uitdaging. Het regelen van sociale zekerheid, verzekeringen en mutualiteiten is ook niet evident voor mensen uit het buitenland. De papieren zijn ingewikkeld en enkel verkrijgbaar in het Nederlands. Daar helpen ze hun buitenlandse werknemers mee.

INTERVIEW